sobota, 1 czerwca 2013

Raven&Rook&Crow

 Tak jak już to w pierwszym poście zostało powiedziane tematyka będzie dotyczyła raczej wszystkiego, choć mam nadzieję, że nie okaże się być tym samym o niczym ^^

 Jakiś czas temu siedząc z moją wspaniałą drugą połową w parku przyglądaliśmy się różnym ptakom i próbowaliśmy odgadnąć ich gatunki. O ile akurat jestem laikiem w świecie przyrody, o tyle moja dziewczyna skrycie bardzo lubi biologię, więc znajomość świata zwierząt ma tak opanowaną, jak Piotr Grudziński grę na gitarze, chociaż do wirtuozerii jest jeszcze kawałek. Co ciekawe udało mi się Ją zaskoczyć pytaniem o to, czy ptak, który ukazał się naszym oczom jest Krukiem, Gawronem, czy może Wroną. I tak oto narodził się problem i czas wytężania umysłów, którego tematem miało być zagadnienie - czym różnią się owe ptaki?
 Mnie osobiście cała trójka ptaków fascynuje ze względu na swoją inteligencję i wygląd - skądinąd wyjątkowo mroczny.
 Raven - czyli po polskiemu Kruk. niesamowity ptak, którego jak się okazuje nie jest nam dane za często oglądać, tym bardziej, jeżeli na poszukiwania udamy się do miasta. Kruki okazały się być zwierzętami niespodziewanie wielkimi. Okazuje się, że długość ich ciała w spoczynku osiąga rozmiar 65cm! Ten jeden fakt wyklucza raczej występowanie w miastach ze względu na to, że nie pojawiają się w nich ptaki takiej wielkości. Po dłuższych poszukiwaniach wiedzy na temat tego gatunku znalazłem informację, iż Kruki mają w zwyczaju nadawać sobie na wzajem imiona. Co więcej wiążą się w pary na całe dość długie, bo liczące 15 lat życie. Nie od dziś wiadomo również o ich wysokim ilorazie inteligencji, podobno porównywalnym do szympansa. Dowodem na to może być fakt, o którym wielu z nas już słyszało, a mianowicie umiejętność wykorzystania narzędzi do własnych celów, np. w celu wydobycia ze szczeliny upatrzonego przedmiotu. Ponoć jest to jedno z najinteligentniejszych żyjących obecnie zwierząt. Tak samo z resztą jak dwójka kuzynów Kruka.

 Rook - just Gawron, którego również jak zauważyłem ciężko szukać w miastach, w których niestety pomieszkuję ;c Jest on mniejszy i w przeciwieństwie do Kruka nie jest cały czarny. Na pierwszy rzut oka cechą charakterystyczną dla Gawrona jest duży żółtawy dziób. Przyznam szczerze, że niemniej urodziwe jest to ptaszysko. Znany powszechnie jest sposób na zdobywanie pokarmu, a raczej rozłupywanie skorupy, aby go wydobyć w postaci zrzucania pod koła samochodów orzechów itp. Słyszałem także o tym, że potrafią reagować na sygnalizację świetlną i przechodzić po pasach jedynie, gdy zapali się zielone ;). Są też z resztą swego rodzaju kradziejami, gdyż zbierają (kradną) wszystkie świecące i mieniące się przedmioty takie jak monety, biżuteria. Niekiedy udaje się znaleźć w gniazdach stos złotych, srebrnych przedmiotów. Widzę tutaj inspirację smokiem Smaugiem ^^
 Crow - ostatni przyjaciel, a raczej przyjaciółka jakią jest Wrona. Wspaniały ptak.. I to właśnie on sobie najczęściej spaceruje miejskimi uliczkami. Jest ona podobnej wielkości jak Gawron (48-52cm)Nie jest też tak mroczna jak pozostała dwójka, ponieważ dominującym kolorem piór jest szary - stąd też nazwa najpopularniejszego gatunku tego ptaka - Wrona siwa. Jest też równie inteligentna jak pozostałe dwa..
 Przyznam, że niesamowite są to ptaki i rad bym był, jakbym miał okazję obserwować je na co dzień. Mam nadzieje, że post ten nie jest aż tak nudny i dydaktyczny, na jakiego sprawia wrażenie ;p
ah, no tak, zapomniałem o zdjęciach ;D ale to wrzucę gdzieś z boku, jak już się nauczę tym ustrojstwem posługiwać ;D
Good night my dear Lords &  Ladys ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz